ANNICKAS BYRÅ

ANNICKAS BYRÅ
ALLT FÅR PLATS I MIN BYRÅ- DET FINNS HUR MÅNGA LÅDOR SOM HELST!

12 sep. 2011

Broderibok

I postlådan

en sen och numera höstmörk kväll  hittade jag ett ovanligt innehåll i min låda...
 En ensam mönsterbok, utan avsändare...
med ett finfint innehåll:
 mönster som passar som hand i handsken i dessa kräfttider
men även lite aktivt kärleksuppmande
och flera sidor med små delikata figurer


Boken var tryckt 1941 i Stockholm

Hur boken hamnade i min låda?

Ett meddelande från en FBvän gav svaret- hon visste att den hamnade i rätta händer om den kom till mig
-ja det var faktiskt hon som uppmanade mig att gå ut i höstmörkret  och  titta i brevboxen!

Jag blev facinerad- dessa korstygnsmönster och liknande  som min mamma  broderade så flitigt under 50 och 60 talet  talet har sitt ursprung från 1700 talet - kanske ännu tidigare eftersom det lär ha broderats korsstygn redan på 1400 talet!



6 kommentarer:

gunnelsvensson sa...

Så rolig överasking! De är så fina dessa gamla mönsterböcker.
Det påminner mig om att jag ska ge dig något i den där kreativa utmaningen på FB som skulle vara i år. Jag kom alldeles av mig i våras ... få se om jag kan komma igång nu :-) Du kan väl skicka mig din adress (den har kommit bort) i ett medelande på FB / Gunnel

Lizzan sa...

Vilken härlig överraskning!! Hoppas få se ett å annat broderi nu under hösten ;)
Kram Lizzan

ewa-christine sa...

Så rätt Gunnel har...........posten får att göra!!

Mia sa...

Ovanligt med kvällsutdelning, men kul!!

C De-sign sa...

Så fint... när "saker och ting" hittar fram till rätt personer..... vilken fin Gåva! Kan ju verkligen inspirera dig i ditt skapande... Jag laddar för morgondagens vernissage.... spännande! Kram fr C

C De-sign sa...

Tittar in för att önska dig en fortsatt skön helg! Kram fr C