ANNICKAS BYRÅ

ANNICKAS BYRÅ
ALLT FÅR PLATS I MIN BYRÅ- DET FINNS HUR MÅNGA LÅDOR SOM HELST!

26 maj 2021

I handarbetskorgen

 Jag tycker att ordet handarbetskorg är så vackert...men jag har ingen som jag egentligen tänker på som just handarbetskorgen - the one and only. Jag har flera olika som jag arbetar med parallellt - efter lust. 

Stickningen just nu är en jumper i bomullsochlin garn- Collin från Järbo. Modellen heter Vattenlilja.


Jag har ingen egen bild på stickningen utan har lånat Järbos produktbild på deras hemsidan. Jag stickar den i beige och utan mönster. men låter flätan från raglanpartiet följa med längs sidan på kroppen.


Broderar en stund varje dag. Nu är det små broderier ca 15x15 cm, som ska bli en kartbok. Olika kartor. Detta är ett tema i FBgruppen Mysteriebroderi och broderiutmaningar. 

Det är ett givet tema varje vecka - sen broderar du precis som du själv vill fritt efter temat. Det är något i dessa utmaningar som lockar mig- har nog skrivit om det förr här i bloggen. Att ge sig själv (eller få) begränsning sätter igång skapandet. Sen kan man ju naturligtvis ge sig själv regler att följa så det behöver ju inte vara någon annan. Men just att sätta upp regler gör de lättare att brodera. Regel kan vara storlek, färger, olika stygn och teman osv. Ja detta gäller för mig- vi är ju olika som människor.




Här är en påbörjad ny liten karta. Jag skissar först med vattenlöslig penna och sedan med nål och tråd innan jag fyller på med färg.


                                                 


Jag har även ett quiltprojekt som går något trögt just nu. Jag fick ju för mig att handquilta lätt på quilten och det är inte lika lockande som stickning och broderi-just nu. Men där hade jag satt en tidsplan för mig själv att den skulle vara färdig i maj... nu är det en vecka kvar av månaden - ja vi får se...

4 kommentarer:

Katarina sa...

Gillar stickade flätor! Blir nog fint som du gör på tröjan. Spännande kartbilder du broderar på! kram Katarina

Gudrun sa...

Så fina broderier med finurlig text!Måste vara ett perfekt sätt att locka fram fantasin i ens inre.Handarbete är så fint att det kan vara så olika saker-bara att alternera och medan man jobbar på ett så tänker man på ett annat projekt.Så gör i alla fall jag..
Lycka till med dina handarbeten!

Öländska hälsningar!

Barwitzki sa...

Så vakkert, jeg liker broderiet ditt ... Jeg håper du fortsetter å ha det gøy ... og jeg håper jeg ser mer av det.
Jeg syr nå - smale striper og mange farger - og strikkepinnene er på vent med genseren.
Hilsen til deg fra Viola

Unknown sa...

Beautiful cushions, of course, it's really fun to give such a beautiful gift!

SEXY BACCARAT​​