ANNICKAS BYRÅ

ANNICKAS BYRÅ
ALLT FÅR PLATS I MIN BYRÅ- DET FINNS HUR MÅNGA LÅDOR SOM HELST!

18 jan. 2021

Socialt broderi

När det inte går att träffas i verkliga livet pga av Coronapandemin,  så finns som tur är andra sätt att umgås med likasinnande. Jag har föralldel haft en förkärlek under många år att vara aktiv i grupper på internet. Så det är inget nytt. 

Broderigrupper på Facebook är ett sätt. Jag visade för några inlägg sedan några ex av Dogmabroderierna som jag gör utifrån en grupp som heter Dogmabroderi. Sen finns Mysteriebroderi och Broderiutmaningar som jag deltagit i  i många år. Båda två är trevliga interaktiva grupper.

I Broderiakademin har vi ett vandringsbroderi som är i gång nu och i Hemslöjdsgruppen jobbar vi med återbruk som tema. Broderiakademins arbete kommer med  gammeldags post - var 14:e dag i min brevlåda och i Hemslöjdsgruppen som brukar träffas varannan onsdag,  skriver vi och visar bilder i en FB-grupp som bara vi har tillgång till.  

I december varje år går ju Musikhjälpen av stapeln. Förra året, ja det var ju nyss, blev jag  lockad att delta i Broderihjälpen- ett stafettbroderi som sedan ska såldes till förmån för Musikhjälpen eller sattes upp i det offentliga rummet som gerillabroderi. Även Broderihjälpen finns på FB.

Det räcker långt med de här aktiviteterna samt med ibland en tät mailväxling med en grupp  textilvänner om ditten och datten. Vi i den sistnämnda gruppen väntar på att få träffas- vi har fått ställa in två träffar sen i våras... men visst kommer det bättre tider?





Ex från Mysteriebroderi och utmaningar; vi fick olika ledtrådar att brodera in i ett rutsystem Fem ord varje gång. När allt var broderat och klart så är det en Bingoomgång. Ingen tur någon gång...


Nu pågående mysteriebroderi januari 2021, har tema Skogen. En ledtråd var vecka i tio veckor. hitintills Träd, vatten, kullar/sten/berg och ngt rött. Jag har valt att använda mina växtfärgade tyger, samt applikation och broderi. Vi får se hur det utvecklar sig....


Ett ex från Broderihjälpen- jag har bara broderat dit den gröna kvisten sen är den ivägskickad till en annan brodös.

På det här broderiet- Hjälp på väg- är mitt bidrag signaturen dvs MH=musikhjälpen och årtal samt alla streckmänniskor och tälten. Sen vidare---

Här har jag bidraget med de två små spegelbroderierna. Som ni ser små delar som tillsammans bildar en helhet. Det var axplock från Broderihjälpen. 








En något skrynklig bild från mitt broderi i Broderiakademins Vandringsbroderi Mitt tema är lapp på lapp...


Här har det har gått ett varv till, två brodöser till har tolkat mitt tema och är sen  iväg igen .  Spännande att se hur det ser ut när det kommer tillbaka- då skulle det kunna vara klart... Återkommer med färdigt resultat.


Sen finns ju alltid naturen- varje dag har jag tillgång till skogspromenader. Under dessa karantäntider möter jag och min man ofta fler människor i skogen än vi någonsin gjort. 


                                        Utsikt över Nävsjön i Södermanland.


1 kommentar:

Katarina sa...

Många bollar i luften hos dig! Roligt att få ta del av alla dina olika aktiviteter. En sån tur att vi har möjlighet att vara "uppkopplade" i dessa tider när vi behöver ställa in så mycket annat. Men längtar förstås tills vi kan träffas i verkligheten igen! Kram Katarina