ANNICKAS BYRÅ

ANNICKAS BYRÅ
ALLT FÅR PLATS I MIN BYRÅ- DET FINNS HUR MÅNGA LÅDOR SOM HELST!

4 feb. 2022

Fragment av tid

 Här på väggen hänger två olika broderier. Det översta broderade jag 1963 i slöjden. Det är en direkt avritad bild från Tummelisa- en bok som jag tyckte mycket om. Man ser på den vänstra blomman att jag ritade precis som det var- för där tog sidan slut... Mamma tog väl hand om broderiet och lät rama in det. 

Den undre bilden är ny - påbörjad hösten 2021 och avslutad i januari 2022.

Bilden är fylld av symboler som beskriver minnen - fragment- från min barndom. Då jag var yngre än när jag broderade bilden från Tummelisaboken.


Här är jag välkammad och prydlig. Jag hade alltid bena, håret kammat åt sidan med ett hårspänne. Jag äter något-kan vara äppelkaka med vaniljsås, för det åt vi alltid ur de tallrikarna. De är röda och används fortfarande.  Bakgrunden är utklipp ur telefonkataloger där telefonnumren till mina föräldrar finns med samt till  farfar, morfar samt en farbror. 


Korstygnsbroderiet kommer från en duk som min mamma använde i alla sina lägenheter hon bodde i. Den fick sina  fläckar  till slut...klockvisarna visar när jag är född på dygnet. Har i alla mina år fått höra att jag skulle ha kommit ut före klockan 24... för då hade min födelsedag blivit på den dag då några andra i släkten fyllde år. Nu vet jag inte exakt när jag föddes om det var strax efter tolvslaget eller någon halvtimme senare... men eg spelar det ingen roll- dagen var fel...
På matbordet i köket där jag åt otaliga måltider fanns ofta en duk med texten: " kom liljor och akvileja, kom rosor och saliveja, kom ljuva krusmynta kom hjärtans fröjd."  Minnet är starkt när jag plötsligt kunde förstå bokstäverna och läsa ihop dem till ord...  

På servisen picnic fanns  ett härligt mönster med grönsaker och just ärtskidorna har jag alltid tyckt om. Så de fick vara med på broderiet. 


Till vänster finns två krasseblad- tänk de har jag ingen koppling till men under dem är delar av en näversömsduk fastbroderat. Det var många i släkten som broderade näversöm en tid...nu använder jag inte dessa dukar - har nog ett tiotal..

Längst ned i hörnet sitter jag och mumsar på ett äpple i gul stickad klänning  och röda skor. 

Fragment av tid- en barndom som ligger till grund för ett helt liv...


( Växtfärgat linne och bomull som bakgrund, fotoöverföringar på bomullstyg,  olika bomullsgarner  samt akvarellfärg och torkade och limbestrukna krasseblad) 

1 kommentar:

Katarina sa...

Så många detaljerade minnesbilder du fått med här. Minns inte alls sådana detaljer..... Och att du har kvar sida med telefonnummer. Vilken fin "minnestavla" det blev! kram Katarina