ANNICKAS BYRÅ

ANNICKAS BYRÅ
ALLT FÅR PLATS I MIN BYRÅ- DET FINNS HUR MÅNGA LÅDOR SOM HELST!

16 feb. 2022

Kaninbroderiet

Under en längre tid har jag - ja eg. hela hösten 2021 - har jag bara broderat eller stickat och lyssnat på böcker under tiden jag handarbetar.  Ja förutom skogspromenader som jag gör nästan dagligen. Men förutom det  och  hushållsarbetet så blir det stickorna eller broderiet. Delvis beror ju detta på pandemin och delvis på att trädgårdsarbetet inte tar så mycket tid under höst o vinter. 

Det stickade fastnar inte så ofta på bild men det gör däremot det jag broderar.

Ett av de absolut roligare broderierna denna höst var mitt Kaninbroderi.

Ni vet vissa bilder, viss inspiration bara kommer till en. Jag läste om uppmaningen och önskan Södermanlands länsmuseum  hade om att de önskade få in kaninbroderier i samband med Hemslöjden i Västergötlands utställning Djur och odjur.  


Jag tror att det var den rosa kaninen som gav mig inspiration...


Så då börjar själva arbetsprocessen från ide´till färdigt broderi...

Jag skissade upp kaniner- såg på bilder på kaniner och skissade med vänster hand för att de skulle bli mer naiva... den delen tar ett tag- det måste gå lite tid mellan skissande och val av bild att brodera.

Provade tyget som jag ville brodera på- ett linnetyg som jag färgat med växter o i järnbad. Förmodligen ett tyg som blev nedlagt när allt annat var färdigt. Det är ganska urblekt i färgerna. Provade också den svarta tuschpennan som jag tänkte skriva text med.  Ritade av varje kanin på mönsterpapper.



När allt detta var klart så började komponeringen av kaninernas placering. Det blir lite plockande fram o tillbaka.


Funderade på broderigarn- och färger. Valde till slut svart sytråd, jag ville få fram en bild som såg  ritad ut.   Sen började själva broderandet. Det gick i det här fallet fort.






Det är lätt att sy genom mönsterpapper men att riva bort det försiktigt så inte stygnen blir fula - det tar sin tid...



Och så var det klart- lite akvarellfärgs på kaninen som byter färg sen var det klart att lämnas in. Ja och texten som jag skrev med svart tuschpenna. Det gäller att den är vattenfast... 



Berättelsen om kaninerna är intressant och både sorglig och rolig. 
2010 var det en rikatäckande kaninutställning i Nyköping. Kaninerna övernattade i tennishallen. Det var mycket snö det året och taket på sporthallen höll inte för trycket. Taket rasade in och många kaniner fick en frihet... tyvärr var det många som inte klarade sig.  Denna historia har inspirerat både konstnären som har skapat den rosa kaninen på broschyren och personalen på Södermanlands museum att initiera en broderiutmaning på temat Kaniner på vift.











3 kommentarer:

Gudrun sa...

Vilka ljuvliga broderier du gjort och dessa fyndiga texter till!Effektfullt att brodera med svart tråd.Hoppas du framöver kan visa bilder från utställningen.
Tragiskt med alla kaninerna:-((
Hälsningar Gudrun

Katarina sa...

Här duggar inläggen tätt nu, hinner inte riktigt med�� Kul att du delar med dig din skapandeprocess! Vilka härliga, underfundiga kaniner du fått till. Du har en så härlig fantasi! kram Katarina

Barwitzki sa...

For en vakker idé for den triste historien.
Og å tegne kaninene med venstre hånd er kjempebra :-)
Du tryllet frem det fantastisk. Hyggelig å se det vakre arbeidet ditt.
Takk.
Mange hilsener til deg. Viola